CARDURI 

Primar

Comunele, orașele și municipiile au câte un primar și câte un viceprimar, iar municipiile reședință de județ au câte un primar și câte 2 viceprimari.

Primarul poate delega o parte din atribuțiile sale viceprimarului.

Atribuțiile Primarului:

  • prezintă consiliului local, în primele trei luni ale fiecărui an, un raport anual privind starea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale (comună, oraș, municipiu);
  • participă la ședințele consiliului local și dispune măsurile necesare pentru pregătirea și desfășurarea în bune condiții a acestora;
  • prezintă, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte și informări;
  • elaborează, în urma consultărilor publice, proiectele de strategii privind starea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale;
  • exercită funcția de ordonator principal de credite (are rol esențial în procedurile bugetare);
  • întocmește proiectul bugetului unității administrativ-teritoriale și contul de încheiere a exercițiului bugetar și le supune spre aprobare consiliului local;
  • coordonează serviciile publice de interes local;
  • ia măsuri pentru prevenirea și, după caz, gestionarea situațiilor de urgență;
  • numește, sancționează și dispune suspendarea, modificarea și încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum și pentru conducătorii instituțiilor și serviciilor publice de interes local;
  • asigură elaborarea planurilor urbanistice prevăzute de lege, le supune aprobării consiliului local și acționează pentru respectarea prevederilor acestora.

Rolul primarului:

Primarul dispune măsurile necesare și acordă sprijin pentru aplicarea ordinelor și instrucțiunilor cu caracter normativ ale miniștrilor, ale celorlalți conducători ai autorităților administrației publice centrale, ale prefectului, a dispozițiilor președintelui consiliului județean, precum și a hotărârilor consiliului județean.

Primarul conduce instituțiile publice de interes local, precum și serviciile publice de interes local.

Primarul este ales de către cetățeni, o dată la patru ani.

Alegerea viceprimarului se realizează prin hotărâre a Consiliului Local.

Următoarele alegeri pentru primărie și consiliul local vor avea loc în 2028.

Surse informații pentru fișele din cadrul Atelierelor de cetățenie activă:

Constituția României, Codul Administrativ, Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, Legea nr. 550/2004, privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, Ordonanța Guvernului Nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, Hotărârea nr. 1005/2012 privind organizarea şi funcţionarea Gărzii Naţionale de Mediu, Legea nr 155/2010 a Poliției Locale.

VREI SĂ SUSȚI EFORTUL NOSTRU?

Fă parte din soluție! 🙌

Acest proiect depinde de sprijinul comunității pentru a continua. Fiecare donație ne ajută să aducem atelierele noastre mai aproape de cei care au nevoie de ele.